Dzień królowania (Un giorno di regno)
melodramma giocoso in due atti
kompozytor: Giuseppe Verdi
libretto: Felice Romani według Le faux Stanislas Alexandre’a Duvala
data powstania: 1840
prapremiera: 5 września 1840 – Mediolan, Teatro alla Scala
premiera polska pod kierownictwem muzycznym Antoniego Wicherka: 24 maja 1987 – Wrocław, Opera
reżyseria: Fritzdieter Gerhards
przekład libretta: Joanna Kulmowa
scenografia: Grażyna Fołtyn-Kasprzak
układ ruchu: Klara Kmitto
kierownictwo muzyczne: Antoni Wicherek
przygotowanie chóru: Janusz Mencel
współpraca dyrygencka: Tadeusz Zathey
asystent reżysera: Urszula Walczak
asystent dyrygenta: Stanisław Rybarczyk
asystent scenografa: Ewa Kolonko-Daroszewska
fechtunek: Adam Medyński
przygotowanie solistów: Barbara Jakóbczak-Zathey, Halina Rachwalik, Ewa Stępień, Maria Rzemieniecka, Ewa Sobieralska, Stanisław Rybarczyk
obsada
Kawaler Belfiore, który jeden dzień jest królem Stanisławem Leszczyńskim: Janusz Monarcha, Tadeusz Prochowski, Jacek Ryś
Baron de Kelbar, który chce świętować podwójne zaślubiny: Maciej Krzysztyniak, Piotr Nowacki, Władysław Podsiadły
Markiza del Poggio, która ma, ale nie chce, poślubić komendanta Ivrea: Bożysława Kapica, Urszula Napiórkowska
Julietta de Kelbar, córka barona, która ma, ale nie chce, poślubić pana La Rocca: Izabela Łabuda, Danuta Paziukówna
Edward de Sanval, który chce poślubić Juliettę, ale mu nie wolno: Krzysztof Jakubowski, Antoni Szeremeta, Janusz Wenz
Pan la Rocca, podskarbi Bretanii, wuj Edwarda, który ma poślubić Juliettę, ale jednak kocha pieniądze i karierę: Zbigniew Kryczka, Marek Szydło
Komendant Ivrea, który ma poślubić markizę, ale do tego nie dochodzi: Wiesław Pietrzak, Józef Walczak
Delmonte, służący Belfiore, który musi robić wszystko: Kazimierz Kaźmierczyk, Adam Urban
Stanisław Leszczyński, król Polski: Marian Szpak
PRZECZYTAJ: program spektaklu - plik PDF
„(...) ten „comeback” Antoniego Wicherka (który we Wrocławiu właśnie swą operowo-dyrygencką karierę przed laty rozpoczynał) wypadł znakomicie. Dawno już nie słyszeliśmy orkiestry Opery Wrocławskiej grającej z tak ognistym temperamentem i z taką zarazem czystością oraz precyzją, która budziła też uznanie w efektownych scenach zespołowych." Józef Kański, Teresa Grabowska ...
„Od strony muzycznej Dzień królowania przygotowany został, bez żadnej przesady, znakomicie. Orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Antoniego Wicherka grała jak za najlepszych swoich czasów – czysto i precyzyjnie, a zarazem z żarem i temperamentem; budziło też uznanie świetne wypracowanie efektownych scen zespołowych." Józef Kański
„Antoni Wicherek (...) wydobył z partytury Verdiego tę lekkość, jakiej brakowało solistom, poprowadził operę w doskonałych tempach, przyczynił się bodaj najmocniej do tego, że otrzymaliśmy przedstawienie efektowne, pulsujące życiem, interesujące i chyba godne polskiej prapremiery." Lucjan Kydryński