Paria

opera w trzech aktach z prologiem
kompozytor: Stanisław Moniuszko
libretto: Jan Chęciński według Casimire'a Delavigne'a
data powstania: 1859-1869
prapremiera: 11 grudnia 1869 – Warszawa
premiera pod kierownictwem muzycznym Antoniego Wicherka: 9 listopada 1980 – Warszawa, Teatr Wielki

„... od strony muzycznej znaleźć można w Parii wiele klejnotów pierwszej jasności. Świetne duety Neali i Idamora, wstrząsający monolog Dżaresa w I akcie (proszę zwrócić uwagę na niezwykle oryginalną instrumentację z kapitalnie użytym basklarnetem), znakomite duże arie basowe z równie oryginalną instrumentacją, a wreszcie kunsztowny polirytmiczny finał III aktu – to tylko niektóre partie tej niezmiernie oryginalnej, atrakcyjnej partytury. A tych najbardziej wyrafinowanych znawców muzyki Moniuszki zainteresuje na pewno fakt, że uwertura do Parii będzie tym razem przedstawiona w oryginalnej, autorskiej wersji, nie zaś w znanej i popularnej wersji Fitelberga. Słowem, chcemy przedstawić operę Moniuszki w jej pierwotnym, wolnym od późniejszych opracowań kształcie. Miejmy nadzieję, że zostanie ona oceniona tak, jak na to zasługuje: a więc jako oryginalne, wartościowe, żywe dzieło, godne przedstawienia najbardziej wyrafinowanym miłośnikom dziewiętnastowiecznej opery." Antoni Wicherek o Parii

PRZECZYTAJ: Antoni Wicherek Dlaczego właśnie "Paria"?

Paria - plakat - premiera: Teatr Wielki w Warszawie, 9 listopada 1980reżyseria: Maria Fołtyn
inscenizacja: Maria Fołtyn
kierownictwo muzyczne: Antoni Wicherek
scenografia: Jadwiga Jarosiewicz
kierownictwo chóru: Lech Gorywoda
choreografia: Hanna Chojnacka
plastyka ruchu: Hanna Chojnacka
współpraca muzyczna: Aleksander Tracz
asystent dyrygenta: Maciej Gawin-Niesiołowski
asystent reżysera: Donka Madej
przygotowanie solistów: Helena Christenko, Mikołaj Hertel, Renata Humen, Bohdan Ruśkiewicz
przygotowanie chóru: Lech Gorywoda, Maciej Cegielski, Janina Orzeszkowska
korepetytor chóru: Halina Andrzejewska, Ewa Goc
asystent choreografa: Janina Galikowska

obsada

Paria - okładka programu - premiera: Teatr Wielki w Warszawie, 9 listopada 1980Idamor: Józef Figas, Jerzy Sawkiewicz, Roman Węgrzyn
Ratef: Feliks Gałecki, Włodzimierz Polatyński, Przemysław Suski
Akebar: Marek Dąbrowski, Jerzy Ostapiuk, Marek Wojciechowski
Neala: Izabela Kłosińska, Barbara Nieman, Barbara Zagórzanka
Dżares: Jerzy Artysz, Robert Młynarski
4 kapłani: Kazimierz Dłuha, Feliks Gałecki, Stanisław Kowalski, Lesław Pawluk, Włodzimierz Polatyński, Jerzy Sawkiewicz, Przemysław Suski
4 kapłanki: Jolanta Czyż, Marina Hristova-Kania, Anna Milczarek, Viola Waniek, Maria Żmigrodzka
partie solowe w scenach baletowych: Anna Grabka, Marzena Sobańska, Seweryn Hys, Robert Świerczek

PRZECZYTAJprogram spektaklu - plik PDF

Uwertura – fragment


Stanisław Moniuszko Paria
Uwertura – fragment
Orkiestra Teatru Wielkiego, Antoni Wicherek – dyrygent
nagranie archiwalne z premiery spektaklu 9 listopada 1980
źródło: Archiwum prywatne Antoniego Wicherka

 

„Bardzo dobrze przygotowana została pod muzycznym kierownictwem Antoniego Wicherka orkiestra, a także chóry, odgrywające w Parii ważką rolę." Józef Kański

„Przygotowanie opery i jej wykonanie pod muzycznym kierownictwem Antoniego Wicherka zasługuje, przyznać trzeba, na pełne uznanie. Bardzo dobre są tempa, świetnie brzmią chóry, a także orkiestra, tym razem, czysta i precyzyjna." Józef Kański

„Antoniemu Wicherkowi należą się gorące słowa uznania za tak świetną kreację tej muzyki." Marian Fuks  

"Antoni Wicherek pięknie kierował orkiestrą, a chóry (kierownictwo: Lech Gorywoda) brzmiały doskonale."

„... w obecnej warszawskiej realizacji wszystko i wszyscy nie zasłużyli na najwyższe pochwały. Orkiestra pod dyrekcją Antoniego Wicherka brzmiała pełnie i soczyście." Henryk Swolkień

Węcej recenzji...