Kronika premier i spektakli

Holender tułacz

opera romantyczna w trzech aktach
kompozytor: Richard Wagner
libretto: Richard Wagner
data powstania: 1840-1841
prapremiera: 2 stycznia 1843 – Drezno, Semperoper
premiera pod kierownictwem muzycznym i dyrekcją Antoniego Wicherka: 25 czerwca 1994 – Łódź, Teatr Wielki

„Wystawienie tej opery można sobie wyobrazić tylko wtedy, kiedy ma się bardzo „mocnych” wykonawców postaci Holendra, Senty, Dalanda i Eryka, dużą dobrą orkiestrę i dobry chór. Jestem przekonany, że wiele fragmentów tej opery – chór prządek, chór marynarzy norweskich, monolog Holendra, aria „włoska” Dalanda, a przede wszystkim ballada Senty i piękna uwertura pozostaną na zawsze w uszach słuchaczy." Antoni Wicherek o Holendrze tułaczu

PRZECZYTAJ: Antoni Wicherek o Holendrze tułaczu

Holender tułacz - okładka programu - premiera: Teatr Wielki w Łodzi, 25 czerwca 1994reżyseria: Waldemar Zawodziński
kierownictwo muzyczne: Antoni Wicherek
scenografia: Waldemar Zawodziński, Barbara Wesołowska-Kowalska
układ ruchu: Janina Niesobska
współpraca muzyczna: Aleksander Tracz
kierownictwo chóru: Marek Jaszczak
asystent dyrygenta: Elżbieta Kwiecień
asystent reżysera: Waldemar Drozd, Maria Szczucka, Waldemar Stańczuk
asystent scenografa: Bożena Smolec-Błaszczyk, Ewa Woskowska, Wanda Zalasa
korepetytor solistów: Nadieżda Pawlak, Ewa Szpakowska, Katarzyna Widera
akompaniator chóru: Marek Chudobiński
dyrygent chóru: Elżbieta Kwiecień, Marek Jaszczak
dyrygent: Antoni Wicherek, Aleksander Tracz

obsada

Daland, żeglarz norweski: Bogdan Kurowski, Andrzej Malinowski
Senta, jego córka: Hanna Lisowska
Eryk, myśliwy: Ireneusz Jakubowski, Andrzej M. Jurkiewicz
Mary, piastunka Senty: Alicja Pawlak, Jolanta Zielińska
Sternik Dalanda: Dariusz Stachura, Grzegorz Staśkiewicz
Holender: Zbigniew Macias, Włodzimierz Zalewski

PRZECZYTAJ: program spektaklu - plik PDF

„[Antoni Wicherek to] bezsprzecznie znakomity muzyk i świetny kapelmistrz, umiejący pracować z zespołami jak mało kto w Polsce. (...) Do sukcesów – twierdzi – dochodzi się tylko przez poważny stosunek do muzyki i przez ciężką pracę. Natchnienia i iluminacje to wspaniałe rzeczy, tylko że nie dla zespołu: tutaj decyduje wiedza, przygotowanie, pewność siebie i precyzja. A tego szuka się w partytur...

„Największą atrakcją łódzkiej premiery jest jej wysoki poziom muzyczny i wokalny – już wspaniale zagrana uwertura dawała tego przedsmak! Antoni Wicherek raz jeszcze udowodnił, że jest najlepszym w kraju specjalistą od prezentacji muzyki Wagnera. Przygotowana przez niego orkiestra grała i brzmiała wybornie!" Adam Czopek

„Za pulpitem dyrygenckim stanął Antoni Wicherek, jak wiadomo, szczególnie ceniony za znawstwo wagnerowskiej muzyki. Przekazał ją doprawdy w bardzo piękny sposób. Poza dyscypliną i precyzją wykonawczą aparatu orkiestrowego było jeszcze coś więcej – klimat i atmosfera wielkiego muzykowania." Henryk Pawlak  

„Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi dawno nie objawiła tylu możliwości, co podczas premiery Holendra Tułacza. Kiedy wybrzmiały ostatnie dźwięki uwertury, trudno było uwierzyć, że została ona wykonana „na żywo”. Taką precyzję słyszy się tylko na nagraniach płytowych, a i te bledną w porównaniu z pełną ekspresji i mocy interpretacją łódzkiej orkiestry.(...) Zawdzięczamy to tyleż zespołowi instrum...

„Znakomity nasz dyrygent Antoni Wicherek dawno już dał się poznać jako wybitny specjalista od muzyki Ryszarda Wagnera. (...) łódzkie przedstawienie Holendra jest naprawdę znakomite." Teresa Grabowska

„Antoni Wicherek, prowadząc dzieło Wagnera, dał pokaz dojrzałego mistrzostwa i głębokiego zrozumienia stylu tej muzyki oraz jej specyficznego klimatu. Pięknie grała pod jego batutą Orkiestra Teatru Wielkiego (...)." Józef Kański

Węcej recenzji...