Lord Jim

dramat muzyczny w trzech aktach
kompozytor: Romuald Twardowski
libretto: Romuald Twardowski według powieści Josepha Conrada
data powstania: 1970-1973
prapremiera pod kierownictwem muzycznym i dyrekcją Antoniego Wicherka: 14 lutego 1976 – Łódź, Teatr Wielki

„Sama muzyka odbiega trochę od dotychczasowej twórczości Twardowskiego, gdzie tak często spotykaliśmy się z elementami archaizacji. W "Lordzie Jimie" mamy do czynienia z muzyką o olbrzymiej sile ekspresji, zachowane są tu w bardziej tradycyjnym znaczeniu arie, sceny zbiorowe chóru, baletu, zespołów solistów. Co również ważne, kompozytor oddał tu środkami muzycznymi to wszystko, czego nie daje się wyrazić słowami. Jest również w tej operze nastrój, że się tak wyrażę, „marynistyczny”, czuje się ten głęboki oddech morza; Twardowski umie tu oddać bogatą paletę barw orkiestrowych. Każda z postaci ponadto ma swój leitmotiv, charakterystyczny i ułatwiający rozpoznanie osób w dramacie przez wszystkie trzy akty." Antoni Wicherek o "Lordzie Jimie"

PRZECZYTAJ: Przed premierą "Lorda Jima" - wywiad z Antonim Wicherkiem

Lord Jim - plakat - prapremiera: Teatr Wielki w Łodzi, 14 lutego 1976
reżyseria: Maria Fołtyn
choreografia: Teresa Kujawa
scenografia: Marian Kołodziej
dyrygent: Antoni Wicherek
kierownictwo chóru: Zbigniew Pawelec
kierownictwo muzyczne: Antoni Wicherek

obsada

Marlow, rola mówiona: Antoni Majak
Jim: Franciszek Przestrzelski
Doramin: Władysław Malczewski
Tanila: Delfina Ambroziak
Cornelius: Zdzisław Krzywicki

ZOBACZ: program spektaklu [wybrane fragmenty] - plik pdf

"Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach kierownika artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie Antoniego Wicherka, któremu należą się słowa uznania za podjęty trud i świetne poprowadzenie całości." Marian Fuks

"Teatr Wielki w Łodzi zrobił wszystko, aby zapewnić prapremierze „Lorda Jima" znakomitą oprawę. Kierownictwo muzyczne objął Antoni Wicherek (kierownik artystyczny warszawskiego Teatru Wielkiego) i poprowadził orkiestrę bardzo sprawnie." Lucjan Kydryński

 "... jest to pozycja o dużych wartościach, to już można dzisiaj powiedzieć, jeszcze przed premierą. Wzbudziła ona olbrzymie zainteresowanie u wykonawców i realizatorów: zapał jaki widzimy w czasie prób może być najwyższej jakości komplementem dla autora libretta i muzyki." Antoni Wicherek   

"Kierownik muzyczny prapremiery Antoni Wicherek poprowadził przedstawienie od dyrygenckiego pulpitu bez zarzutu." Jerzy Jaroszewicz

"Antoni Wicherek dyrygent i kierownik muzyczny spektaklu, zdawał się właśnie eksponować ową prostotę logiki muzycznej, przejrzystość materiału dźwiękowego, potęgującą warstwę nastrojową całego przedstawienia." Wacław Panek

"W realizacji opery postawiłbym na pierwszym miejscu świetne przygotowanie muzyczne pod kierunkiem gościnnie występującego w Łodzi Antoniego Wicherka." Zygmunt Gzella

Węcej recenzji...